Τρίτη 4 Φεβρουαρίου 2014

Επιστολή 5-Μαθηματικά Α' Τάξης


Αγαπητή οικογένεια,

 
Μέσω των δύο πρώτων κεφαλαίων της ενότητας αυτής στόχος μας είναι να ασκήσουμε την ικα­νότητα των παιδιών να ξεχωρίζουν και να ονομάζουν τις δεκάδες και τις μονάδες σε έναν δι­ψήφιο αριθμό (π.χ. ο αριθμός 36 έχει 3 δεκάδες και 6 μονάδες). Επίσης, με βάση τη λογική των μονάδων και των δεκάδων, θα δείξουμε στα παιδιά πώς να εκτελούν εύκολα προσθέσεις και αφαιρέσεις του τύπου 10 + 6 και 16 - 6. Στην πρόσθεση 10 + 6 η ίδια η λέξη «δεκαέξι» δηλώνει το αποτέλεσμα. Στη αφαίρεση 16 - 6 από τον αριθμό 16 αφαιρούμε τις μονάδες και μένουν μόνο οι δεκάδες, δηλαδή το 10.

Στην ενότητα αυτή θα ασκήσουμε τους μαθητές στην πραγματοποίηση υπολογισμών αθροι­σμάτων μέχρι το 10 με περισσότερους από δύο όρους. Τέλος, στη γεωμετρία θα διδάξουμε στους μαθητές να προσδιορίζουν τις θέσεις και να κινούνται σε τετραγωνισμένο χαρτί. Κίνηση σε τετραγωνισμένο χαρτί είναι, για παράδειγμα, το σταυρόλεξο όπου προσδιορίζουμε τις θέ­σεις με βάση τις οριζόντιες και τις κάθετες συντεταγμένες.

 

Πώς μπορείτε να βοηθήσετε

 Για την εκμάθηση των διψήφιων αριθμών μέχρι το 50 μπορείτε να παίξετε με τα παιδιά και να αντιμετωπίσετε καταστάσεις στις οποίες απαιτείται η μέτρηση αντικειμένων. Μερικές ενδεικτι­κές φράσεις - ερωτήσεις είναι οι εξής: «Πόσα είναι τα παιχνίδια σου μέσα στο κουτί;», «Δώσε μου 14 €», «Πόσα ποτήρια είναι στο ράφι;» κ.λπ. Τα παιδιά θέλουμε να βλέπουν τους διψήφι­ους αριθμούς με βάση τη δεκάδα, δηλαδή ότι το 18 είναι 10 και 8. Βεβαίως, προς το παρόν δεν θα κάνουμε συστηματική εξάσκηση στην πρόσθεση αλλά απλώς στην καταμέτρηση των πο­σοτήτων. Έτσι λοιπόν καλό υλικό για το σκοπό αυτό είναι τα νομίσματα και τα χαρτονομίσμα­τα. Παίζουμε με αυτά με αριθμούς μέχρι το 50. Για να ασκηθεί το παιδί σας στις μονάδες και τις δεκάδες ενός αριθμού, καθώς και στη σχετική αξία τους, μπορείτε να παίξετε το παιχνίδι «ο τα­μίας», το οποίο περιγράφεται στη συνέχεια.

Σε ό,τι αφορά την εξάσκηση των παιδιών στο τετραγωνισμένο επίπεδο, μπορούμε να δείξου­με σε αυτά το σταυρόλεξο, το σκάκι, τους χάρτες των πόλεων κ.ά. Βέβαια προς το παρόν δεν θα μιλάμε με τη λογική των δύο συντεταγμένων, δηλαδή οριζοντίως και καθέτως, διότι αυτό εί­ναι δύσκολο για τα παιδιά. Θα παρουσιάζουμε τον προσανατολισμό ως προς μια διάσταση, όπως συνέβη στο παράδειγμα με το θέατρο.

 

Παιχνίδι «Ο Ταμίας»
 
Υλικά: Δύο ζάρια σε κάθε ομάδα και απομιμήσεις νομισμάτων. Τα νομίσματα μπορεί να είναι πλαστικά (έτοιμα από την αγορά) ή να κατασκευαστούν από χαρτόνι. Θα χρειαστούν περισσότερα νομίσματα του 1 €.
 
Το παιχνίδι παίζεται με ομάδες που απαρτίζονται από τουλάχιστον δύο άτομα. Ένα άτομο από κάθε ομάδα θα είναι ο ταμίας. Καλό είναι να ορίσετε ταμία το παιδί σας. Ο ταμίας θα δίνει τα νομίσματα και θα κάνει τις ανταλλαγές. Κάθε ομάδα θα έχει από δύο ζάρια και νομίσματα τα οποία θα κρατά ο ταμίας.

 

Το παιχνίδι παίζεται ως εξής:

 
1η φάση: Κάθε παίκτης με τη σειρά ρίχνει μία φορά τα δύο ζάρια και παίρνει από τον ταμία τόσα νομίσματα του 1 € όσα δείχνουν τα ζάρια. Γίνονται τρεις κύκλοι του παιχνιδιού και έτσι κάθε παίκτης παίζει από τρεις φορές. Στο τέλος του παιχνιδιού κάθε παίκτης συγκεντρώνει και μετρά όλα τα νομίσματα του 1€ που έχει και γράφει τον αριθμό των ΕΥΡΩ στο τετράδιό του.

 

φάση (ανταλλαγές): Δεν πρέπει κάθε παίκτης να έχει τόσο πολλά νομίσμα­τα, αντίθετα ο αριθμός των χρημάτων που κέρδισε πρέπει να φαίνεται με όσο το δυνατόν λιγότερα νομίσματα. Για το λόγο αυτό κάθε παίκτης με τη σειρά κά­νει ανταλλαγές στον ταμία. Μετρά ξανά τώρα τα χρήματα που έχει και επιβε­βαιώνει αν αυτά είναι τόσα όσα ο αριθμός που έχει καταγράψει στο τετράδιό  του.

 

3η φάση (σχηματισμός αριθμών): Κάθε παίκτης διαλέγει έναν διψήφιο αριθ­μό μέχρι το 50 και τον γράφει στο τετράδιό του. Ο κανόνας και εδώ είναι ότι πρέπει να σχηματίσουμε τον αριθμό με όσο το δυνατόν λιγότερα νομίσματα. Κάθε παίκτης με τη σειρά ζητά από τον ταμία τα αντίστοιχα νομίσματα.

 

 

 
Ευχαριστούμε για τη συνεργασία

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου