Αγαπητή οικογένεια,
Για κάθε ενότητα που θα διδάσκεται το
παιδί σας θα σας αποστέλλουμε μια επιστολή. Αυτή η
επιστολή αναφέρεται στην πρώτη ενότητα. Μέσω αυτής σκοπός μας είναι να σας ενημερώσουμε αφενός για το τι θα
διδαχτεί το παιδί στο σχολείο
και αφετέρου για τον τρόπο με τον οποίο μπορείτε να το βοηθήσετε στο σπίτι.
Στόχος της πρώτης ενότητας είναι να
αναπτύξουν και να εμπεδώσουν τα παιδιά ικανότητες όπως είναι οι ακόλουθες:
● Να προσανατολίζονται στο χώρο και να χρησιμοποιούν
γλωσσικές εκφράσεις που περιέχουν
όρους όπως είναι οι εξής «μέσα», «έξω», «δίπλα», «ανάμεσα», «πάνω»,
«κάτω», «μπροστά»,
«πίσω», «δεξιά», «αριστερά»,
● Να αναγνωρίζουν και να ονομάζουν
σωστά τα επίπεδα σχήματα και συγκεκριμένα το τρίγωνο, το
τετράγωνο, το ορθογώνιο και τον κύκλο. Ομοίως να αναγνωρίζουν τα στερεά
σώματα και
συγκεκριμένα την τριγωνική πυραμίδα, τον κύβο, το στερεό ορθογώνιο, τον
κύλινδρο και τη
σφαίρα.
● Να μετρούν προφορικά ευθέως (1,2,3,
...) τουλάχιστον μέχρι το 1Ο και αντιστρόφως (1Ο, 9,
8,…).
● Να καταμετρούν αντικείμενα, καθώς
επίσης να διαβάζουν και να γράφουν αριθμούς μέχρι το 5.
● Να βλέπουν τους αριθμούς μέχρι το 5
ως ένωση δύο υπο-ομάδων (π.χ. τα τέσσερα άτομα μιας
οικογένειας είναι δύο και δύο, τρία
και ένα κ.λπ.).
Τι θα κάνουμε στην τάξη
Τα μαθήματα στην τάξη γίνονται μέσα
από παιχνίδια και με βιωματικό τρόπο. Σε ό,τι αφορά τη διδασκαλία, επιδιώκεται
να βασίζεται στις ήδη υπάρχουσες γνώσεις του παιδιού, τις οποίες θα οργανώνει
και θα επεκτείνει. Έτσι, αναφορικά με τον προσανατολισμό στο χώρο και τη γεωμετρία, οι
μαθητές θα ασκηθούν στην απόκτηση της ικανότητας να προσανατολίζονται στο χώρο και να χρησιμοποιούν τις
κατάλληλες εκφράσεις όπως, για παράδειγμα, «πάνω - κάτω», «δεξιά - αριστερά»
κ.λπ. Θα ασκηθούν επίσης στην αναγνώριση του σχήματος και στην ικανότητα να
ονομάζουν τα επίπεδα σχήματα και τα στερεά σώματα που εμφανίζονται στον καθημερινό
τους περίγυρο. Οι μαθητές θα ασκηθούν επιπροσθέτως στην απόκτηση της ικανότητας
να χρησιμοποιούν τους αριθμούς, να μετρούν και να συγκρίνουν ποσότητες
αντικειμένων, να γράφουν ψηφία καθώς και σε
άλλες εργασίες.
Πώς μπορείτε να βοηθήσετε
Στην καθημερινή ζωή μέσα στο χώρο του σπιτιού και έξω από
αυτόν χρησιμοποιούμε εκφράσεις προσανατολισμού όπως, για παράδειγμα,
«ανάμεσα», «πάνω», «κάτω», «αριστερά», «δεξιά» κ.λπ. Έτσι λοιπόν στην
καθημερινή σας συναναστροφή και
συζήτηση με το παιδί παρουσιάζονται πολλές ευκαιρίες να παίξετε και να
αναφέρετε σωστά τους όρους του προσανατολισμού στο χώρο. Για παράδειγμα,
μπορείτε να επικοινωνήσετε με εκφράσεις όπως είναι οι εξής: «Βάλε αυτό το
παιχνίδι ανάμεσα στον αρκούδο και το αυτοκινητάκι», «Δώσε μου το αριστερό σου
χέρι», «Εγώ με ποιο χέρι σε πιάνω;».
Προκειμένου τα παιδιά να ασκηθούν
στην ικανότητα να διαχωρίζουν το σχήμα και να ονομάζουν τα διάφορα γεωμετρικά
σχήματα (τρίγωνο, τετράγωνο, ορθογώνιο, κύκλος) και τα στερεά σώματα
(τριγωνική πυραμίδα, κύβος, στερεό ορθογώνιο, κύλινδρος, σφαίρα), θα μπορούσατε
υπό μορφή παιχνιδιού να συζητήσετε και να υποβάλλετε στο παιδί ερωτήσεις του τύπου: «Πού βλέπεις ορθογώνια μέσα στο
δωμάτιο;», «Τι σχήμα έχουν το κουτί της πορτοκαλάδας και η μπάλα;».
Τόσο στο οικογενειακό
όσο και στο ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον του παιδιού παρουσιάζονται πολλές
ευκαιρίες ώστε να έρθει σε επαφή και να χρησιμοποιήσει τους αριθμούς. Λέγεται
ότι το παιδί σήμερα ζει μέσα σε ένα ψηφιακό περιβάλλον.
Για να ασκηθεί το παιδί στη σύγκριση των
ποσοτήτων μπορείτε, για παράδειγμα, να συζητήσετε μαζί του για αντιστοιχίες,
όπως: «Είναι τα κουτάλια όσα και τα πιρούνια;», «Πόσα λιγότερα ή πόσα
περισσότερα είναι;», «Έχει κάθε άτομο στο τραπέζι ένα ποτήρι;», «Έχει κάθε μαρκαδόρος
το καπάκι του;».
Για να ασκηθεί το παιδί στην αναγνώριση
των ψηφίων και των τακτικών αριθμών, μπορείτε να συζητήσετε για τους ορόφους
της πολυκατοικίας κάνοντας τις εξής ερωτήσεις: «Μένουμε στον 5ο όροφο και
κατεβαίνουμε στον 3ο όροφο στην κυρία Αγγέλα. Πόσους ορόφους κατεβαίνουμε;», «Σε
ποια οδό και ποιον αριθμό μένει η φίλη μας η Ματούλα;», «Ποιο νούμερο γράφει το
λεωφορείο της γραμμής που παίρνουμε;».
Πολλές ευκαιρίες παρουσιάζονται
επίσης για την καταμέτρηση αντικειμένων, προσώπων και ήχων. Μερικές ενδεικτικές
ερωτήσεις είναι οι εξής: «Πόσα είναι τα παιχνίδια σου πάνω στο χαλί;», «Πόσες
φορές χτύπησε η καμπάνα;», «Μπορείς να θυμηθείς πόσα άτομα είχαμε συγκεντρωθεί
χθες στο σπίτι;», «Από πόσα ψηφία αποτελείται το νούμερο του τηλεφώνου μας,»,
«Από πόσα γράμματα αποτελείται το όνομά σου;».
Εάν θέλετε να διαβάσετε στο παιδί
κάποια λογοτεχνικά κείμενα σχετικά με το θέμα, προτείνουμε δύο έργα του
Ευγένιου Τριβιζά: «Η φουφήχτρα η μάγισσα με την ηλεκτρική σκούπα» και η
«Πριγκίπισσα Δυσκολούλα».
Ευχαριστούμε για τη συνεργασία,
Υγεία και Χαρά
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου